Stadion żużlowy w Zielonej Górze


Stadion żużlowy położony w Zielonej Górze, przy ulicy Wrocławskiej 69, jest nie tylko areną zmagań sportowych, ale również kluczowym punktem na mapie tego miasta. Jako główny obiekt zielonogórskiego klubu Falubaz, stanowi on serce lokalnej kultury sportowej.

Przed przeprowadzeniem rozbudowy, stadion mógł pomieścić 15 tysięcy kibiców, z czego aż 12 tysięcy to miejsca siedzące. To właśnie tutaj odbywają się emocjonujące zawody oraz wydarzenia związane z żużlem.

Po zakończeniu rozbudowy jednego z łuków, pojemność miejsc siedzących wzrosła do 14 tysięcy, co znacząco podniosło komfort i możliwości oglądania sportowych zmagań. Stadion nie tylko łączy kibiców, ale także kształtuje ducha rywalizacji i pasji związanej z żużlem w tym regionie.

Historia i opis

Stadion żużlowy w Zielonej Górze jest obiektem o bogatej historii, który powstał w latach 20. XX wieku. Otwarcie miało miejsce 5 czerwca 1926 roku. Ten imponujący stadion był wówczas największym w mieście, a inicjatorem jego budowy był Stary Związek Gimnastyczny, zwany także Der Alte Turnverein (ATV), który został założony w 1861 roku. W realizacji tego przedsięwzięcia lokalni przedsiębiorcy wsparli Związek kwotą 20 tys. marek.

Budowa toru żużlowego na stadionie rozpoczęła się dopiero po zakończeniu II wojny światowej, na przełomie 1946 i 1947 roku. Warto zaznaczyć, że w latach 40. XX wieku na obiekcie odbywały się również mecze piłki nożnej. Stadion przeszedł kilka istotnych modernizacji, w tym w latach 1956–1957 oraz w 1963 roku, kiedy to został ponownie zmodernizowany. W roku 1974 przeprowadzono kolejny remont, a po sezonie 1980 przeprowadzono gruntowne prace związane z przebudową toru, która obejmowała usunięcie starej nawierzchni żużlowej.

Wyjątkowym momentem w historii obiektu był 4 maja 2006 roku, kiedy zamontowane zostały dmuchane bandy, które w ekstralidze stały się już obowiązkowe. Przed sezonem 2007 stadion przeszedł gruntowny remont. W ramach tego przedsięwzięcia wymieniono kasy biletowe oraz ogrodzenie, a także zbudowano nowy budynek klubowy z dwu piętrową trybuną VIP. Dodatkowo zainstalowano cztery słupy oświetleniowe, które zapewniają łączną moc oświetlenia wynoszącą 1,8 tys. luksów. Odbyła się też przebudowa toru, którego łuki zostały poszerzone, co było konieczne po wcześniejszym jego zwężeniu z powodu montażu band pneumatycznych.

W roku 2008 miasto Zielona Góra przyznało kwotę 3 mln złotych na dalsze prace rozbudowy stadionu. W tym czasie zainstalowano nowoczesny telebim oraz elektroniczne kasy biletowe. Dodatkowo dokończono budowę dolnego parkingu dla kibiców, zorganizowano nowe wejścia od strony ul. Wrocławskiej oraz zamontowano nowe krzesełka na 2. łuku.

Na początku listopada 2009 roku miasto wydało kolejne 11 mln złotych na rozbiórkę starej trybuny na 1. łuku. W jej miejscu powstała nowa trybuna z zadaszeniem, która ma pomieścić 6 tys. widzów. Rozpoczęcie tej inwestycji oznaczało gruntowną przebudowę całego obiektu. Pierwszy łuk, częściowo zadaszony, został ukończony latem 2010 roku. Po zakończeniu sezonu żużlowego w 2010 roku przeprowadzono wiele istotnych zmian związanych z geometrią toru oraz jego nawierzchnią, a także podwyższono wysokość łuków, co zdecydowanie wpłynęło na komfort i bezpieczeństwo zawodników oraz widzów.

Przypisy

  1. a b c d Stadion, „zuzel.falubaz.com” [dostęp 17.06.2022 r.]

Oceń: Stadion żużlowy w Zielonej Górze

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:6