Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze to ważny organ, odpowiedzialny za organizację i obsługę transportu zbiorowego w mieście oraz jego najbliższej okolicy.
Zakład ten działa w ramach struktur komunalnych, co oznacza, że jego celem jest zapewnienie mieszkańcom wygodnych i efektywnych środków transportu publicznego.
Historia MZK
Historia komunikacji w Zielonej Górze ma swoje korzenie w czerwcu 1954 roku, kiedy to powstał Zakład Komunikacji Miejskiej. Początkowo funkcjonował jako wydział Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Już 1 lipca 1954 na ulice miasta wyjechały pierwsze autobusy modelu „Star-51”. Wraz z ich włączeniem do ruchu, uruchomiono także cztery linie, które łączyły najodleglejsze dzielnice Zielonej Góry.
W 1956 roku doszło do zmiany nazwy na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, co oznaczało większą niezależność i samodzielne funkcjonowanie zakładu. Zaledwie kilka lat później, 1 stycznia 1974 roku, powstał oddział zielonogórskiego MPK w Nowej Soli, a 1 kwietnia otwarto kolejny oddział, tym razem w Głogowie.
W wrześniu 1975 roku z kolei stworzono oddział w Żaganiu, który obejmował także pobliskie Żary. Negatywne zmiany administracyjne, jakie miały miejsce 31 grudnia 1975 roku, spowodowały, że oddział w Głogowie odłączył się od centrum w Zielonej Górze w wyniku reformy administracyjnej kraju.
W latach osiemdziesiątych, za sprawą zmieniającej się sytuacji gospodarczej i organizacyjnej, zakład przyjął nową nazwę – Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. 1 lipca 1989 roku z WPMPM wyodrębniło się MPK Zielona Góra, a oddziały w Nowej Soli oraz Żaganiu także zyskały status samodzielnych jednostek.
24 maja 1991 roku Rada Miasta podjęła decyzję o przekształceniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Zakład Budżetowy, nadano mu nową nazwę – Miejski Zakład Komunikacji.
Działalność MZK
Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze świadczy usługi nie tylko w obrębie samego miasta, ale również obejmuje gminę Zabór. Do marca 2011 roku MZK oferował również obsługę komunikacyjną dla gmin Świdnica i Czerwieńsk, co jeszcze bardziej rozszerzało jego zasięg.
W taborze MZK znajduje się 71 autobusów, które codziennie przewożą około 71 000 pasażerów. Wszystkie pojazdy są przystosowane do nowoczesnych standardów, wyposażone w systemy głośnomówiące, które zapowiadają przystanki, a także elektroniczne tablice wskazujące numer linii oraz kierunek jazdy.
Od 2001 roku każdy autobus został wzbogacony o automaty do sprzedaży biletów jednorazowych, co znacząco ułatwia podróż pasażerom. Dodatkowo, w autobusach zainstalowano komputery pokładowe oraz systemy komunikacyjne łączące je z dyspozytornią. Wszystkie pojazdy są również monitorowane dzięki zamontowanym kamerom, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.
Dzięki zastosowaniu systemu GPS, wiele przystanków wyposażono w tablice informacyjne, które wskazują rzeczywisty czas przyjazdu autobusów. W 2023 roku wprowadzono inteligentny system sterowania ruchem, który zapewnia priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych. To znacząco poprawiło efektywność ruchu zbiorowego w Zielonej Górze.
Miejski Zakład Komunikacji obsługuje 29 linii, w tym 25 dziennych oraz 4 nocne. W ciągu miesiąca autobusy przejeżdżają imponujące 400 tys. km. Linia dzienna działa codziennie od 4:30 do 23:30, natomiast linie nocne, oznaczone jako „N1”, „N2”, „N3” i „N4”, funkcjonują od 23:05 do 4:40. W ramach systemu, linie priorytetowe (0, 1, 5, 8, 19) kursują co 15 minut w godzinach szczytu, a pozostałe linie mają rozkład co pół godziny lub godzinę.
Elektryczne autobusy
W Zielonej Górze, na początku drogi w kierunku ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych, Miejski Zakład Komunikacji jest pionierem w zakresie wprowadzania nowoczesnych środków transportu. 22 listopada 2017 roku ogłoszono istotne wydarzenie – podpisanie umowy z Konsorcjum Ursus Bus oraz Ursus S.A., której celem była dostawa 43 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.
Przykład elektrycznej rewolucji w transporcie publicznym dopełnił pierwszy pojazd, który trafił na zielonogórskie ulice 17 sierpnia 2018 roku. Początkowo, oprócz wspomnianych autobusów elektrycznych, miasto wzbogaciło swój tabor o 17 nowych autobusów marki Mercedes, które były napędzane silnikami diesla. Była to przełomowa chwila, ponieważ dostarczone pojazdy to najnowszy model Conecto tej firmy.
Trendy ekologiczne zostały kontynuowane 16 marca 2022 roku, kiedy to MZK podpisało kolejną umowę, która przewiduje dostawę 12 dodatkowych autobusów elektrycznych. W ramach tej umowy znajdą się 4 przegubowe eCitaro marki Mercedes oraz 8 Solarisów Urbino 12 Electric, co znacząco zwiększy udział pojazdów elektrycznych w lokalnej flocie komunikacyjnej.
Linie MZK
W Zielonej Górze Miejski Zakład Komunikacji (MZK) obsługuje kilka linii autobusowych, które są podzielone na dzienne oraz nocne. Każda z tych linii służy temu, aby zapewnić mieszkańcom oraz odwiedzającym wygodny transport wewnętrzny w mieście.
W poniższej tabeli znajdują się szczegóły dotyczące aktualnych linii komunikacyjnych, które są dostępne w mieście. Dzięki nim można łatwo zaplanować podróż w ciągu dnia oraz w nocy.
LINIE DZIENNE | _ | LINIE NOCNE | |
---|---|---|---|
0 Wrocławska (PKP Nowy Kisielin) – Zawadzkiego „Zośki” | _ | N1 Zajezdnia Chemiczna – Os. Śląskie | |
1 Chynów (Jany) – Jędrzychów | _ | N2 Os. Śląskie – Os. Czarkowo | |
2 Jędrzychów (Barcikowice) – Przylep (Zajezdnia Chemiczna/Naftowa) | _ | N3 Os. Śląskie – Jędrzychów – Os. Śląskie | _ |
5 Os. Leśne – Os. Czarkowo | _ | N4 Os. Śląskie – Zajezdnia Chemiczna | |
6 Zajezdnia Chemiczna (Objazdowa) > Braniborska > Zajezdnia Chemiczna (Objazdowa) | _ | _ | |
8 Os. Śląskie – Botaniczna (Kąpielisko H2Ochla) | _ | _ | |
9 Jędrzychów (Jarogniewice) – Os. Czarkowo | _ | _ | |
10 Drzonków (Wrocławska) – Wyczółkowskiego | _ | _ | |
12 Zawadzkiego „Zośki” – Lechitów | _ | _ | |
14 Zawadzkiego ”Zośki” – Os. Śląskie | _ | _ | |
17 Dworzec Główny > Os. Przyjaźni > Dworzec Główny | _ | _ | |
19 Os. Czarkowo (Łężyca) – Os. Śląskie | _ | _ | |
20 Przylep (Przylep Lotnisko) – Dworzec Główny | _ | _ | |
21 Dworzec Główny – Jany (Zawada) | _ | _ | |
22 Chynów – Dworzec Główny | _ | _ | |
25 Dworzec Główny – Nowy Kisielin (Droszków) | _ | _ | |
26 Wyczółkowskiego (Dworzec Główny) – PKP Nowy Kisielin | _ | _ | |
27 Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Ochla | _ | _ | |
27A Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Jarogniewice | _ | _ | |
27B Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Jeleniów | _ | _ | |
29 Os. Czarkowo > Palmiarnia > Os. Czarkowo (linia okólna) | _ | _ | |
30 Dworzec Główny – Drzonków | _ | _ | |
30A Dworzec Główny – Ługowo | _ | _ | |
30B Dworzec Główny – Barcikowice | _ | _ | |
38 Stary Kisielin Zatorze – Botaniczna | _ | _ | |
39 Os. Czarkowo – Botaniczna | _ | _ | |
44 Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Os. Kwiatowe | _ | _ | |
101 Palmiarnia P+R – Lechitów – Palmiarnia P+R (linia okólna obsługiwana przez 6-metrowe minibusy) | _ | _ |
Dawne linie MZK
W historii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze, linie autobusowe odgrywają istotną rolę, dostosowując się do potrzeb mieszkańców. Poniżej przedstawiamy zestawienie dawnych tras, które funkcjonowały w ramach Miejskiego Zakładu Komunikacji.
TRASY AUTOBUSOWE W HISTORII |
---|
3 Zawadzkiego „Zośki” – Os. Zdrojowe (wcześniej: Zawadzkiego – Przylep, Zawadzkiego „Zośki” – Przylep Działki, Dworzec PKP – Przylep Działki) |
4 Os. Zdrojowe – Wyspiańskiego |
7 Wyczółkowskiego – Os. Śląskie |
11 Wyspiańskiego – Wyczółkowskiego |
13 Jędrzychów – Wyczółkowskiego (wcześniej: Os. Pomorskie/ Raculka – Os. Zacisze) |
16 Wyspiańskiego – Zawadzkiego (wcześniej: Os. Pomorskie – Naftowa/ Przylep ZM) |
18 Dworzec PKP – Zalew Ochla |
23 Łężyca – Wyspiańskiego |
24 Os. Śląskie – Os. Zdrojowe (wcześniej: Os. Leśne – Botaniczna) (Zatonie/ Wrocławska/ Os. Pomorskie – Czerwiensk JW) |
28 Wyspiańskiego – Zawadzkiego „Zośki” (wcześniej: Wyspiańskiego – Świdnica, Wyspiańskiego – Świdnica Bunkry, Dworzec PKP – Świdnica) |
31 Nietków – Wrocławska |
32 Dworzec PKP – Naftowa (wcześniej: Dworzec PKP – Laski) |
33 Dworzec PKP – Barcikowice |
34 Dworzec PKP – Wysokie |
35 Os. Pomorskie – Dąbie |
36 Wyspiańskiego – Os. Leśne |
37 Lechitów – Os. Leśne |
40 Dworzec PKP – Giełda Samochodowa na Chynowie |
41 Dworzec PKP – Ługowo (wcześniej: Naftowa – Ługowo) |
45 Os. Zacisze – Wrocławska |
50 Dworzec PKP – Ochla Działki |
55 Zawadzkiego „Zośki” (Os. Śląskie) – Auchan BEZPŁATNA LINIA |
77 Os. Śląskie – Energetyków „Tesco” BEZPŁATNA LINIA |
80 Wrocławska – Botaniczna |
88 Os. Śląskie – Dąbrówki „Carrefour” BEZPŁATNA LINIA |
B Dworzec PKP – Zawadzkiego „Zośki” – Wrocławska – Os. Pomorskie – Dworzec PKP OKRĘŻNA LINIA NOCNA |
Tabor
Tabor eksploatowany
Obecnie zespół komunikacji miejskiej w Zielonej Górze korzysta z różnorodnych pojazdów, które są kluczowym elementem zapewniającym wygodne i efektywne podróżowanie mieszkańców oraz turystów. Poniższa tabela przedstawia szczegółowe informacje na temat aktualnie eksploatowanego taboru.
Rodzaj autobusu | Data rozpoczęcia eksploatacji | _ | Numery taborowe | Ilość egzemplarzy | |
_ | Ursus City Smile 12LFE | 2018-2019 | _ | 301-343 | 43 |
---|---|---|---|---|---|
_ | Mercedes Conecto G | 2018 | _ | 454-470 | 17 |
_ | 2011 | _ | 451 | 1 (452 i 453 zakończyły służbę liniową w 2024 roku) | |
_ | Mercedes Conecto LF | 2011 | _ | 403-412 | 2; (404; 412) |
_ | Solaris Urbino 12 Electric | 2023 | _ | 344-357 | 14 |
_ | Mercedes-Benz eCitaro G | 2023 | _ | 501-504 | 4 |
_ | Karsan e-JEST | 2023 | _ | 31-33 | 3 |
_ | ARP e-Vehicles Pilea 10E | 2024 | _ | 101-105 | 5 |
Całość pojazdów | 89 | ||||
Procent autobusów elektrycznych | 77,5% | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych oraz niskowejściowych | 100% |
Warto zauważyć, że dane zaprezentowane w tabeli są aktualne na dzień 27.11.2024 r.
Tabor wycofany
Niektóre pojazdy, które przez wiele lat służyły mieszkańcom, zostały wycofane z eksploatacji. Zmiana taboru jest naturalnym procesem, który wzmacnia jakość świadczonych usług. Poniższa tabela dokumentuje pojazdy, które zakończyły swoją służbę.
Typ autobusu | Początek eksploatacji | Koniec eksploatacji | Numery taborowe | Liczba |
Jelcz M121M | 1995-1997 | 2013-2020 | 201-205, 221-223 | 8 |
---|---|---|---|---|
MAN Lion’s City G | 2016 | 2019 | 185, 186 | 2 |
Mercedes-Benz O405N2 | 2009 | 2019 | 401, 402 | 2 |
Neoplan N4011 | 2005 | 2019 | 24, 25 | 2 |
MAN NLxx3 | 2002-2008 | 2018-2019 | 208-210, 218, 219 | 5 |
MAN NL2x2 | 2000-2002 | 2019 | 206, 207, 224, 225 | 4 |
Jelcz 120MM/1 | 1993-1995 | 2008-2019 | 601-614 | 14 |
MAN NGxx2 | 2000-2009 | 2011-2018 | 166-184 | 19 |
Jelcz M181M | 1997 | 2013-2018 | 161-165 | 5 |
Jelcz 181MB | 1996 | 2013 | 160 | 1 |
Scania CN94UB | 2008 | 2012 | 701, 702 | 2 |
Ikarus 280 | 1984-1993 | 1991-2011 | 101-105, 150, 151, 301-304, 382-386, 389-396, 445, 447, 449, 450, 498-505, 507, 805 | 38 |
Jelcz M11 | 1986-1989 | 1995-2008 | 433-436, 438-442, 451, 452, 454, 456-460, 474, 475, 482, 486-497 | 32 |
Kapena City 7,5 | 1998 | 2005 | 21-23 | 3 |
Jelcz PR110M | 1983-1991 | 1993-2004 | 368, 373, 374, 398, 401, 424, 483-485, 506 | 10 |
Autosan H9 | 1981-1987 | 1998-2006 | 315, ? | 2 |
Jelcz PR100U | 1982-1983 | 1992-1997 | 320, 322-324, 329, 322, 342, 348, 354, 355 | 10 |
MAN A21 Lion’s City NL 263 | 2006 | 2023 | 211 – 217 | 7 |
MAN A21 Lion’s City NL 283 | 2005 | 2023 | 230 – 237 | 8 |
MAN NL 283 | 2004 | 2023 | 227 | 1 |
Suma wszystkich pojazdów | 175 |
Informacje w tej tabeli obowiązują według stanu na dzień 27.05.2023 r.
Przypisy
- Tabor – Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [online], www.mzk.zgora.pl [dostęp 11.05.2024 r.]
- Dziennie 71 tysięcy pasażerów korzysta z zielonogórskich autobusów MZK [online], wiadomoscizg.pl [dostęp 27.05.2023 r.]
- Projekt „Poprawa efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze” – Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [online], www.mzk.zgora.pl [dostęp 27.05.2023 r.]
- -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. MZK Zielona Góra [online], phototrans.eu [dostęp 02.02.2022 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Advanced Graphene Products | Polska Grupa Fotowoltaiczna | Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny | Advanced Digital Broadcast | Lumel | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra | Modivo | Hertz SystemsOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze