Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze


Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze to ważny organ, odpowiedzialny za organizację i obsługę transportu zbiorowego w mieście oraz jego najbliższej okolicy.

Zakład ten działa w ramach struktur komunalnych, co oznacza, że jego celem jest zapewnienie mieszkańcom wygodnych i efektywnych środków transportu publicznego.

Historia MZK

Historia komunikacji w Zielonej Górze ma swoje korzenie w czerwcu 1954 roku, kiedy to powstał Zakład Komunikacji Miejskiej. Początkowo funkcjonował jako wydział Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Już 1 lipca 1954 na ulice miasta wyjechały pierwsze autobusy modelu „Star-51”. Wraz z ich włączeniem do ruchu, uruchomiono także cztery linie, które łączyły najodleglejsze dzielnice Zielonej Góry.

W 1956 roku doszło do zmiany nazwy na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, co oznaczało większą niezależność i samodzielne funkcjonowanie zakładu. Zaledwie kilka lat później, 1 stycznia 1974 roku, powstał oddział zielonogórskiego MPK w Nowej Soli, a 1 kwietnia otwarto kolejny oddział, tym razem w Głogowie.

W wrześniu 1975 roku z kolei stworzono oddział w Żaganiu, który obejmował także pobliskie Żary. Negatywne zmiany administracyjne, jakie miały miejsce 31 grudnia 1975 roku, spowodowały, że oddział w Głogowie odłączył się od centrum w Zielonej Górze w wyniku reformy administracyjnej kraju.

W latach osiemdziesiątych, za sprawą zmieniającej się sytuacji gospodarczej i organizacyjnej, zakład przyjął nową nazwę – Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. 1 lipca 1989 roku z WPMPM wyodrębniło się MPK Zielona Góra, a oddziały w Nowej Soli oraz Żaganiu także zyskały status samodzielnych jednostek.

24 maja 1991 roku Rada Miasta podjęła decyzję o przekształceniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Zakład Budżetowy, nadano mu nową nazwę – Miejski Zakład Komunikacji.

Działalność MZK

Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze świadczy usługi nie tylko w obrębie samego miasta, ale również obejmuje gminę Zabór. Do marca 2011 roku MZK oferował również obsługę komunikacyjną dla gmin Świdnica i Czerwieńsk, co jeszcze bardziej rozszerzało jego zasięg.

W taborze MZK znajduje się 71 autobusów, które codziennie przewożą około 71 000 pasażerów. Wszystkie pojazdy są przystosowane do nowoczesnych standardów, wyposażone w systemy głośnomówiące, które zapowiadają przystanki, a także elektroniczne tablice wskazujące numer linii oraz kierunek jazdy.

Od 2001 roku każdy autobus został wzbogacony o automaty do sprzedaży biletów jednorazowych, co znacząco ułatwia podróż pasażerom. Dodatkowo, w autobusach zainstalowano komputery pokładowe oraz systemy komunikacyjne łączące je z dyspozytornią. Wszystkie pojazdy są również monitorowane dzięki zamontowanym kamerom, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.

Dzięki zastosowaniu systemu GPS, wiele przystanków wyposażono w tablice informacyjne, które wskazują rzeczywisty czas przyjazdu autobusów. W 2023 roku wprowadzono inteligentny system sterowania ruchem, który zapewnia priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych. To znacząco poprawiło efektywność ruchu zbiorowego w Zielonej Górze.

Miejski Zakład Komunikacji obsługuje 29 linii, w tym 25 dziennych oraz 4 nocne. W ciągu miesiąca autobusy przejeżdżają imponujące 400 tys. km. Linia dzienna działa codziennie od 4:30 do 23:30, natomiast linie nocne, oznaczone jako „N1”, „N2”, „N3” i „N4”, funkcjonują od 23:05 do 4:40. W ramach systemu, linie priorytetowe (0, 1, 5, 8, 19) kursują co 15 minut w godzinach szczytu, a pozostałe linie mają rozkład co pół godziny lub godzinę.

Elektryczne autobusy

W Zielonej Górze, na początku drogi w kierunku ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych, Miejski Zakład Komunikacji jest pionierem w zakresie wprowadzania nowoczesnych środków transportu. 22 listopada 2017 roku ogłoszono istotne wydarzenie – podpisanie umowy z Konsorcjum Ursus Bus oraz Ursus S.A., której celem była dostawa 43 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.

Przykład elektrycznej rewolucji w transporcie publicznym dopełnił pierwszy pojazd, który trafił na zielonogórskie ulice 17 sierpnia 2018 roku. Początkowo, oprócz wspomnianych autobusów elektrycznych, miasto wzbogaciło swój tabor o 17 nowych autobusów marki Mercedes, które były napędzane silnikami diesla. Była to przełomowa chwila, ponieważ dostarczone pojazdy to najnowszy model Conecto tej firmy.

Trendy ekologiczne zostały kontynuowane 16 marca 2022 roku, kiedy to MZK podpisało kolejną umowę, która przewiduje dostawę 12 dodatkowych autobusów elektrycznych. W ramach tej umowy znajdą się 4 przegubowe eCitaro marki Mercedes oraz 8 Solarisów Urbino 12 Electric, co znacząco zwiększy udział pojazdów elektrycznych w lokalnej flocie komunikacyjnej.

Linie MZK

W Zielonej Górze Miejski Zakład Komunikacji (MZK) obsługuje kilka linii autobusowych, które są podzielone na dzienne oraz nocne. Każda z tych linii służy temu, aby zapewnić mieszkańcom oraz odwiedzającym wygodny transport wewnętrzny w mieście.

W poniższej tabeli znajdują się szczegóły dotyczące aktualnych linii komunikacyjnych, które są dostępne w mieście. Dzięki nim można łatwo zaplanować podróż w ciągu dnia oraz w nocy.

LINIE DZIENNE_LINIE NOCNE
0 Wrocławska (PKP Nowy Kisielin) – Zawadzkiego „Zośki”_N1 Zajezdnia Chemiczna – Os. Śląskie
1 Chynów (Jany) – Jędrzychów_N2 Os. Śląskie – Os. Czarkowo
2 Jędrzychów (Barcikowice) – Przylep (Zajezdnia Chemiczna/Naftowa)_N3 Os. Śląskie – Jędrzychów – Os. Śląskie_
5 Os. Leśne – Os. Czarkowo_N4 Os. Śląskie – Zajezdnia Chemiczna
6 Zajezdnia Chemiczna (Objazdowa) > Braniborska > Zajezdnia Chemiczna (Objazdowa)__
8 Os. Śląskie – Botaniczna (Kąpielisko H2Ochla)__
9 Jędrzychów (Jarogniewice) – Os. Czarkowo__
10 Drzonków (Wrocławska) – Wyczółkowskiego__
12 Zawadzkiego „Zośki” – Lechitów__
14 Zawadzkiego ”Zośki” – Os. Śląskie__
17 Dworzec Główny > Os. Przyjaźni > Dworzec Główny__
19 Os. Czarkowo (Łężyca) – Os. Śląskie__
20 Przylep (Przylep Lotnisko) – Dworzec Główny__
21 Dworzec Główny – Jany (Zawada)__
22 Chynów – Dworzec Główny__
25 Dworzec Główny – Nowy Kisielin (Droszków)__
26 Wyczółkowskiego (Dworzec Główny) – PKP Nowy Kisielin__
27 Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Ochla__
27A Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Jarogniewice__
27B Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Jeleniów__
29 Os. Czarkowo > Palmiarnia > Os. Czarkowo (linia okólna)__
30 Dworzec Główny – Drzonków__
30A Dworzec Główny – Ługowo__
30B Dworzec Główny – Barcikowice__
38 Stary Kisielin Zatorze – Botaniczna__
39 Os. Czarkowo – Botaniczna__
44 Wyspiańskiego (Dworzec Główny) – Os. Kwiatowe__
101 Palmiarnia P+R – Lechitów – Palmiarnia P+R (linia okólna obsługiwana przez 6-metrowe minibusy)__

Dawne linie MZK

W historii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze, linie autobusowe odgrywają istotną rolę, dostosowując się do potrzeb mieszkańców. Poniżej przedstawiamy zestawienie dawnych tras, które funkcjonowały w ramach Miejskiego Zakładu Komunikacji.

TRASY AUTOBUSOWE W HISTORII
3 Zawadzkiego „Zośki” – Os. Zdrojowe (wcześniej: Zawadzkiego – Przylep, Zawadzkiego „Zośki” – Przylep Działki, Dworzec PKP – Przylep Działki)
4 Os. Zdrojowe – Wyspiańskiego
7 Wyczółkowskiego – Os. Śląskie
11 Wyspiańskiego – Wyczółkowskiego
13 Jędrzychów – Wyczółkowskiego (wcześniej: Os. Pomorskie/ Raculka – Os. Zacisze)
16 Wyspiańskiego – Zawadzkiego (wcześniej: Os. Pomorskie – Naftowa/ Przylep ZM)
18 Dworzec PKP – Zalew Ochla
23 Łężyca – Wyspiańskiego
24 Os. Śląskie – Os. Zdrojowe (wcześniej: Os. Leśne – Botaniczna) (Zatonie/ Wrocławska/ Os. Pomorskie – Czerwiensk JW)
28 Wyspiańskiego – Zawadzkiego „Zośki” (wcześniej: Wyspiańskiego – Świdnica, Wyspiańskiego – Świdnica Bunkry, Dworzec PKP – Świdnica)
31 Nietków – Wrocławska
32 Dworzec PKP – Naftowa (wcześniej: Dworzec PKP – Laski)
33 Dworzec PKP – Barcikowice
34 Dworzec PKP – Wysokie
35 Os. Pomorskie – Dąbie
36 Wyspiańskiego – Os. Leśne
37 Lechitów – Os. Leśne
40 Dworzec PKP – Giełda Samochodowa na Chynowie
41 Dworzec PKP – Ługowo (wcześniej: Naftowa – Ługowo)
45 Os. Zacisze – Wrocławska
50 Dworzec PKP – Ochla Działki
55 Zawadzkiego „Zośki” (Os. Śląskie) – Auchan BEZPŁATNA LINIA
77 Os. Śląskie – Energetyków „Tesco”

BEZPŁATNA LINIA

80 Wrocławska – Botaniczna
88 Os. Śląskie – Dąbrówki „Carrefour”

BEZPŁATNA LINIA

B Dworzec PKP – Zawadzkiego „Zośki” – Wrocławska – Os. Pomorskie – Dworzec PKP

OKRĘŻNA LINIA NOCNA

Tabor

Tabor eksploatowany

Obecnie zespół komunikacji miejskiej w Zielonej Górze korzysta z różnorodnych pojazdów, które są kluczowym elementem zapewniającym wygodne i efektywne podróżowanie mieszkańców oraz turystów. Poniższa tabela przedstawia szczegółowe informacje na temat aktualnie eksploatowanego taboru.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacji_Numery taboroweIlość egzemplarzy
_Ursus City Smile 12LFE2018-2019_301-34343
_Mercedes Conecto G2018_454-47017
_2011_4511 (452 i 453 zakończyły służbę liniową w 2024 roku)
_Mercedes Conecto LF2011_403-4122; (404; 412)
_Solaris Urbino 12 Electric2023_344-35714
_Mercedes-Benz eCitaro G2023_501-5044
_Karsan e-JEST2023_31-333
_ARP e-Vehicles Pilea 10E2024_101-1055
Całość pojazdów89
Procent autobusów elektrycznych77,5%
Procent autobusów niskopodłogowych oraz niskowejściowych100%

Warto zauważyć, że dane zaprezentowane w tabeli są aktualne na dzień 27.11.2024 r.

Tabor wycofany

Niektóre pojazdy, które przez wiele lat służyły mieszkańcom, zostały wycofane z eksploatacji. Zmiana taboru jest naturalnym procesem, który wzmacnia jakość świadczonych usług. Poniższa tabela dokumentuje pojazdy, które zakończyły swoją służbę.

Typ autobusuPoczątek eksploatacjiKoniec eksploatacjiNumery taboroweLiczba
Jelcz M121M1995-19972013-2020201-205, 221-2238
MAN Lion’s City G20162019185, 1862
Mercedes-Benz O405N220092019401, 4022
Neoplan N40112005201924, 252
MAN NLxx32002-20082018-2019208-210, 218, 2195
MAN NL2x22000-20022019206, 207, 224, 2254
Jelcz 120MM/11993-19952008-2019601-61414
MAN NGxx22000-20092011-2018166-18419
Jelcz M181M19972013-2018161-1655
Jelcz 181MB199620131601
Scania CN94UB20082012701, 7022
Ikarus 2801984-19931991-2011101-105, 150, 151, 301-304, 382-386, 389-396, 445, 447, 449, 450, 498-505, 507, 80538
Jelcz M111986-19891995-2008433-436, 438-442, 451, 452, 454, 456-460, 474, 475, 482, 486-49732
Kapena City 7,51998200521-233
Jelcz PR110M1983-19911993-2004368, 373, 374, 398, 401, 424, 483-485, 50610
Autosan H91981-19871998-2006315, ?2
Jelcz PR100U1982-19831992-1997320, 322-324, 329, 322, 342, 348, 354, 35510
MAN A21 Lion’s City NL 26320062023211 – 2177
MAN A21 Lion’s City NL 28320052023230 – 2378
MAN NL 283200420232271
Suma wszystkich pojazdów175

Informacje w tej tabeli obowiązują według stanu na dzień 27.05.2023 r.

Przypisy

  1. Tabor – Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [online], www.mzk.zgora.pl [dostęp 11.05.2024 r.]
  2. Dziennie 71 tysięcy pasażerów korzysta z zielonogórskich autobusów MZK [online], wiadomoscizg.pl [dostęp 27.05.2023 r.]
  3. Projekt „Poprawa efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze” – Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [online], www.mzk.zgora.pl [dostęp 27.05.2023 r.]
  4. -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. MZK Zielona Góra [online], phototrans.eu [dostęp 02.02.2022 r.]

Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:7