Zielona Góra Główna


Zielona Góra Główna to kluczowa stacja kolejowa zlokalizowana w centralnej części Zielonej Góry, dumnie obsługująca PKP Intercity oraz Polregio, które stanowią nie tylko krajowe, ale również międzynarodowe połączenia. Jest to stacja, która odprawia największą ilość pociągów w regionie, co podkreśla jej znaczenie w lokalnej sieci transportowej.

Zgodnie z klasyfikacją PKP, stacja ta uzyskała kategorię dworca wojewódzkiego, co wskazuje na jej istotną rolę w obsłudze ruchu pasażerskiego. Historia Zielonej Góry Głównej sięga czasów powojennych; w 1946 roku stacja funkcjonowała pod nazwą Zielonagóra, aby rok później przyjąć obecną nazwę Zielona Góra Główna, która została oficjalnie przywrócona w grudniu 2018 roku.

Ruch pasażerski

W kontekście ruchu pasażerskiego w Zielonej Górze, analizujemy roczną wymianę pasażerów oraz ich średnią ilość na dobę. Zestawienia danych pomagają lepiej zrozumieć zmieniające się tendencje w korzystaniu z transportu publicznego.

RokRoczna wymianaPasażerowie na dobęLokalizacja w Polsce
20171 460 0004 00061
20181 610 0004 400
20191 750 0004 80060
20201 020 0002 80060
20211 350 0003 70060
20222 170 0005 70067

Historia

Historia dworca głównego i kolei w mieście

Historia stacji kolejowej w Zielonej Górze sięga roku 1871, kiedy to rozpoczęła swoją działalność. Pierwszy pociąg zatrzymał się na tym dworcu 1 października tego samego roku. W tamtym czasie Zielona Góra, znana wówczas jako Grünberg, była jedynie małym miastem, co wpłynęło na niewielkie rozmiary jej dworca. Po zakończeniu II wojny światowej, w wyniku nadania miastu statusu wojewódzkiego, wzrosła liczba mieszkańców, co wymusiło modernizację istniejącej infrastruktury.

W latach 60. XX wieku stary, dziewiętnastowieczny budynek dworca został zastąpiony nowocześniejszą halą. Dodano również dwa nowe perony, które zlokalizowane były kilkadziesiąt metrów na wschód od poprzednich, a istniejący peron 4 przestał funkcjonować w latach 80. XX wieku. Wzrost ruchu kolejowego i drogowego spowodował konieczność budowy wiaduktu, który poprowadził ulicę Sulechowską, zastępując dotychczasowe skrzyżowanie z torami biegnącymi przy dworcu.

Nowy budynek dworcowy został oddany do użytku w 1902 roku. Charakteryzował się całkowitym wykończeniem z czerwonej cegły, co było typowe dla budynków kolejowych tamtej epoki. Dwu piętrowy gmach miał dach o niskim nachyleniu pokryty papą i był zakończony charakterystycznymi okapami. Funkcjonalny rozkład pomieszczeń podzielił obiekt na dwie strefy: parter przeznaczony dla podróżnych oraz piętro, gdzie mieściły się biura i pomieszczenia techniczne.

Na parterze zlokalizowano kasy biletowe, poczekalnię oraz lokale gastronomiczne, w tym dwie restauracje i kawiarnię. Budynek był podpiwniczony, a jego elewacja frontowa była niemal symetryczna, z delikatnym zakłóceniem po stronie wschodniej. Gmach był usytuowany równolegle do torów, w kierunku wschód-zachód. Jego bryła składała się z czterech części: dwóch wyższych, które były ustawione szczytowymi ścianami względem osi centralnej.

Część centralna, nieco niższa od bocznych, miała dach o kalenicy równoległej do torów oraz elewację z siedmioma osiami okiennymi od strony placu. Wyższe, boczne części budynku charakteryzowały się trzema osiami okiennymi. Najniższa część od wschodu miała tylko dwie osie, a całość budynku wykonano z cegły i ceramiki. Bogaty detal architektoniczny obejmował półkoliste zakończenia okien parteru, ceramiczne oczka nadproży oraz dekoracyjne fryzy i lizeny narożne, które podkreślały symetrię elewacji.

Przed budynkiem stworzono plac dla dorożek, a w późnych latach zrealizowano tam również przystanek dla tramwajów konnych, co dodatkowo podkreślało znaczenie tej stałej komunikacji.

Inne stacje kolejowe w Zielonej Górze

W przeszłości w Zielonej Górze funkcjonował również drugi dworzec, który był częścią tzw. kolei szprotawskiej. Był to dworzec Zielona Góra-Górne Miasto (Grünberg-Oberstadt), ulokowany w okolicy obecnej ulicy Ogrodowej. Po wojnie trasa kolei szprotawskiej została zamknięta, a budynek dworca, który praktycznie nie działał od połowy lat 30. XX wieku, przekształcono w kamienicę mieszkalną.

Nowy dworzec główny

W latach 60. XX wieku podjęto decyzję o wyburzeniu starego dworca w Zielonej Górze i zbudowaniu nowego, który zrealizowano według projektu mgr. inż. arch. Zbigniewa Kłopockiego. Nowy dworzec został uroczyście otwarty 30 kwietnia 1970 roku. Następnie przeszedł gruntowny remont w latach 2004-2012, który zakończył się 16 sierpnia 2012 roku. Prace remontowe były podzielone na trzy etapy, z całkowitym kosztem wynoszącym około 7 milionów złotych, obejmującym m.in. modernizację oświetlenia oraz instalację automatycznych drzwi wejściowych, a także umieszczenie informacji „DWORZEC KOLEJOWY” nad wejściem.

Infrastruktura

Dworzec

Budynek, w którym mieści się dworzec, jest usytuowany przy ulicy Dworcowej 32c. Dojazd do tej lokalizacji możliwy jest za pomocą licznych linii autobusowych, które obsługują różne części Zielonej Góry.

Modernizacja dworca i peronów (2015–2018)

W dniu 21 maja 2015 roku firma PKP PLK podpisała umowę z przedsiębiorstwem ZUE, której celem była kompleksowa renowacja stacji. Projekt obejmował remont wielu torów, trzech peronów, przejścia pod torami, a także pobliskiego wiaduktu oraz przejazdu kolejowo-drogowego. W ramach modernizacji planowano również zainstalowanie wind osobowych oraz wprowadzenie systemu dynamicznej informacji dla podróżnych.

W grudniu 2016 roku zakończono pierwszy etap przekształceń na stacji Zielona Góra. W ramach tej fazy zmodernizowano trzy istniejące perony oraz utworzono nowy peron – 1a. Dokonano także modernizacji przejścia podziemnego, a przy każdym z jego wyjść zainstalowano windy dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, na peronach oraz w hali dworcowej zainstalowano nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej.

Rok 2017 rozpoczął drugi etap modernizacji stacji Zielona Góra. W tym czasie zamontowano wiaty peronowe, a także wydłużono przejście podziemne do pobliskiej przychodni Aldemed.

Na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku rozpoczęto montaż wiat peronowych, które połączyły główny dworzec z nowym centrum przesiadkowym zlokalizowanym przy ulicy Bema.

Linie kolejowe

  • 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny,
  • 370 Zielona Góra Główna – Żary,
  • Zielona Góra Główna – Szprotawa (linia rozebrana).

System informacji pasażerskiej

Na stacji zainstalowano zaawansowany system informacji pasażerskiej, który obejmuje między innymi:

  • urządzenia nagłaśniające,
  • elektroniczne wyświetlacze w technologii ciekłokrystalicznej,
  • tablice informacyjne z czasami przyjazdów i odjazdów pociągów,
  • zegary oraz tablice z rozkładem jazdy.

Połączenia kolejowe

Stacja Zielona Góra Główna, według rozkładu jazdy obowiązującego od 10 grudnia 2023 roku, obsługiwana jest przez szereg pociągów.

PrzewoźnikStacja docelowa_PrzewoźnikStacja docelowa
PKP Intercity
  1. Berlin-Charlottenburg
  2. Berlin Hauptbahnhof
  3. Chełm
  4. Gdynia Główna
  5. Kraków Główny
  6. Lublin Główny
  7. Olsztyn Główny
  8. Przemyśl Główny
  9. Szczecin Główny
  10. Świnoujście
  11. Warszawa Gdańska
  12. Warszawa Wschodnia
  13. Wrocław Główny
POLREGIO
  1. Brzeg
  2. Cottbus
  3. Frankfurt (Oder)
  4. Głogów
  5. Gorzów Wielkopolski
  6. Görlitz
  7. Guben
  8. Jelenia Góra
  9. Kostrzyn
  10. Leszno
  11. Małomice
  12. Nowa Sól
  13. Oława
  14. Poznań Główny
  15. Rzepin
  16. Szczecin Główny
  17. Węgliniec
  18. Wrocław Główny
  19. Zbąszynek
  20. Żagań

Dojazd komunikacją miejską

Do dotarcia na dworzec główny dostępne są autobusowe linie komunikacji miejskiej, które obsługują wszystkie części Zielonej Góry. Dzięki temu można z łatwością zaplanować swój transport do tej lokalizacji, niezależnie od punktu wyjścia.

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Zielona Góra Stary Kisielin | Zielona Góra Przylep | Zielona Góra Nowy Kisielin

Oceń: Zielona Góra Główna

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:16